1977

Een romantische ontmoeting tussen Erik Meijer en Vera Hulscher in Bahrein is het begin van Hoora Watersport. Nadat de plannen zijn gemaakt, springen ze in het diepe en starten hun bedrijfje aan de Helling 42 in Heeg en geven het de naam van de zeilvereniging in Bahrein: “Hoora” is Arabisch voor “vrijheid”.

1978

Door het inkopen en opknappen van verschillende bootjes uit het hele land, ontstaat de toenmalige verhuurvloot: zestienkwadraten, flytours, regenbogen en valken. “Dat kunnen wij vast beter”; De eigen productie begint met polyester kano’s met de optimist daarop volgend.

1981

Al snel volgt de polyester valk, gebaseerd op de hechthouten valk van Van de Stadt. In de jaren die volgen ontwerpt en ontwikkelt Hoora vele verbeteringen.

1988

Ontwikkeling van de aluminium rondhouten, het rolfoksysteem, het profielroer en de zelflozende kuip. De productie en verkoop van losse onderdelen wordt gebundeld in Hoora Yacht Systems (HYS).

1992

Tijd voor een werknemer… en nog een… en nog een….

1997

De standaardvorm van de polyvalk voldoet niet meer: bouwen in polyester creëert veel meer mogelijkheden dan in deze vorm kunnen worden toegepast. Om optimaal van de voordelen van polyester gebruik te kunnen maken, is het tijd voor grote vernieuwing. Erik Meijer ontwerpt en bouwt een nieuw soort polyvalk, de Hoora-valk, die aanzienlijk verschilt van de standaardvalk. De boot is onzinkbaar, scherper (voor meer hoogte aan de wind), hoger (voor meer veiligheid door grotere hellingshoek), afgeplat achter aan de onderzijde (voor eerder en beter planeren) en voorzien van meer drijfvolume om duiken en buiswater te voorkomen. Vanaf dit moment wordt de Hoora-valk geheel in eigen beheer gebouwd met de vacuüminjectie methode.

1998

Door de jarenlange uitbreiding van de verhuurvloot is de haven te klein geworden. Hoora opent aan de Gouden Bodem 10 in Heeg de gloednieuwe verhuurhaven met 104 boxen. Vanaf maart 1998 beginnen en eindigen hier de mooiste zeilvakanties. Een houten keet doet voorlopig dienst als receptie en woonhuis, terwijl de bouw van het “echte” pand vordert. Naast de Hoora-valken varen er experimenteel ook enkele Torenvalken.

1999

Hoora Watersport wint de HISWA-Award 1999 voor de zeer innovatieve Torenvalk. Daarnaast start de ontwikkeling van de gasgeveerde mast voor de valk. Ook wordt de overstap gemaakt naar koperhoudende gelcoat voor het onderwaterschip. Het pand van Hoora Verhuur is klaar en op 29 oktober 1999 is de officiële opening van de verhuurhaven een groot feest.

2002

Hoora bestaat 25 jaar. Om dit te vieren vindt in oktober de Hoora-Cup plaats: een onvergetelijk weekend met een zeilwedstrijd tussen trouwe gasten van het eerste uur en andere zeilfanaten.

2003

Ontwerp, test en bouw van een geheel nieuwe elektromotor voor de Torenvalk.

2004

Wederom is Hoora Watersport genomineerd voor de HISWA-Award Innovatieprijs, ditmaal met de gasveermast van de Hoora-valk.
Om alle ontwikkelingen en ideeën goed te kunnen uitvoeren, verhuizen de productie en verkoop naar een groter pand aan de Draei 18a in Heeg.

2008

Een geïnteresseerde meldt zich voor overname van Hoora, wat Erik en Vera Meijer de gelegenheid geeft een stapje terug te doen.

2012

Hoora wordt weer terug overgenomen door de familie Meijer, met de nieuwe generatie aan het roer. Ook op de verhuur haven zijn er nieuwe gezichten; Taco en Katelijne Hofman.

2013

Onze nieuwe sloep, de Enduro, is in de vaart genomen. De Enduro is gebaseerd op de romp van de Torenvalk en is uitgerust met onze eigen Aquatro elektromotor.

2014

Het is tijd voor een frisse wind door het concept Torenvalk. Aan de boot zelf hoeft niets veranderd, die vaart fantastisch en men is er erg enthousiast over maar o.a. de naam van de boot wekt verkeerde associaties op. Deze zeilboot en de polyvalk hebben niets meer gemeen dan dat het een comfortabele open zeilboot is. Vandaar de nieuwe look en naam: Motion 670 en Motion 670E voor de elektrische variant.

Menu